Wat is Semantic Search van Google?

Wat is Semantic Search van Google?

Betekenis Semantic Search:

Google gaat de komende maanden informatie toevoegen aan de zoekmachine resultaten. De bekende pagina’s met zoekresultaten waarin websites via een algoritme van Google worden gerangschikt gaat veranderen. Google noemt dit ‘Semantic Search’.

Semantic Search

Google blijft de zoekresultaten nog steeds baseren op het bestaande algoritme. Hierin spelen onder andere zoektermen, naast de vele andere factoren, een rol. Echter, Google begrijpt niet echt wat je vraagt. Semantic Search moet hierin verandering brengen. Google zal je zoekopdracht nu ook echt gaan begrijpen, of daar in ieder geval een goede poging toe doen.

De zoekmachine zal een betere match kunnen maken door de toevoeging van een database van miljoenen entiteiten (informatie over mensen, plaatsen en dingen). Hierdoor zal Google de betekenis van een woord gaan ‘begrijpen’. Google kan dan een antwoord geven op je zoekvraag, in plaats van de best matchende websites te tonen.

Waarom Semantic Search?

Google wil graag dat mensen langer op Google zitten en antwoorden kunnen vinden op vragen. Nu worden deze bezoekers voor het antwoord verwezen naar andere sites. Met Semantic Search wil Google weerstand bieden tegen de tendens dat steeds meer mensen hun antwoorden op Twitter en Facebook of via Siri (Apple) vinden.

Gevolgen in de zoekresultaten

Ten eerste verandert de samenstelling van de zoekresultaten. Volgens bronnen bij Google zullen de zoekresultaten van de zoekopdrachten tussen 10% tot 20% wijzigen. Daarnaast zal de behoefte om op een site te klikken afnemen. Google geeft namelijk in de zoekresultaten al het antwoord op je vraag. Direct gevolg: minder bezoekers.

Hoe snel Semantic Search wordt uitgerold is nog niet bekend. Deze veranderingen zullen voor de gebruikers van Google een aanvulling zijn, men krijgt een beter antwoord op de vraag. Bedrijven die online goed vindbaar willen zijn en blijven, zullen hierop moeten anticiperen. Want de komende maanden gaan de zoekresultaten in Google veranderen. Dat staat vast.