Wat is een doelgroep analyse?

Wat is een doelgroep analyse?

Je wilt graag bezoekers op je website die je diensten of producten kopen. Om dit te bereiken moet je je doelgroep zien te bereiken. Een succesvolle internet marketing strategie begint met een gedegen doelgroepanalyse. Je wilt tenslotte weten op welke websites en social media je doelgroep zich begeeft en met welke zoektermen je doelgroep zoekt.

Weten waar jouw doelgroep op internet actief is, zodat je ze kunt bereiken? Neem contact op!

Wie is je online doelgroep?

Je maakt eerst je online doelgroep inzichtelijk. Enkele vragen die je doelgroep omschrijven zijn:

  • Wie koopt je product of dienst?
  • In welke situatie zitten deze mensen?
  • Welke producten of diensten heeft men mogelijk nog meer nodig?
  • Hoe computer- of internetvaardig is je doelgroep?

Je doelgroep en zoekmachines

Iedere doelgroep zoekt in zoekmachines. Zij zoeken naar producten of diensten die jij aanbiedt. Als je website goed vindbaar is, zul je in de zoekresultaten verschijnen bij je doelgroep. Ook door het adverteren in zoekmachines kun je je doelgroep efficiënt bereiken. Maar hoe zoekt je doelgroep op internet? Welke zoekwoorden gebruiken zij? Om door je doelgroep gevonden te kunnen worden, is stap één een zoekwoord onderzoek.

Je doelgroep en social media

Aan de hand van een duidelijke doelgroepomschrijving is het mogelijk om je doelgroep online te benaderen. Vooral op social media sites kun je je heel specifiek mengen in bepaalde doelgroepen. Het is overigens ook mogelijk om te adverteren in social media netwerksites. Met een doelgroepanalyse krijg je ook antwoord op de vraag welke social media netwerken voor jouw bedrijf interessant zijn.