Wat zijn webstatistieken?

Wat zijn webstatistieken?

Betekenis webstatistieken:

De gegevens die een webstatistieken programma toont zijn enorm. Alles wat er op je website gebeurt, is meetbaar. Ook het bezoekersgedrag wordt door deze programma’s inzichtelijk gemaakt. Hierbij is het wel belangrijk dat deze gegevens op de juiste manier geïnterpreteerd worden.

Webstatistieken en doelen

Met webstatistieken kun je aangeven welke doelen belangrijk zijn op je website. Deze doelen worden vervolgens meetbaar gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Hoeveel bezoekers abonneren zich op een nieuwsbrief?
  • Hoeveel bezoekers doen een aankoop?
  • Hoeveel bezoekers vullen uw contactformulier in?

Door het instellen van doelen wordt inzichtelijk welke marketing inspanningen rendabel zijn en welke niet.

Online advertenties rendabel inzetten

Het voordeel van online marketing ten opzichte van offline marketing is dat het effect beter meetbaar is. Bij een advertentie in een krant is het zeker dat abonnees die krant op de mat krijgen. Of deze mensen de advertentie ook daadwerkelijk zien, is niet meetbaar. Wat deze mensen ermee doen nadat ze de advertentie gezien hebben, kan ook niet gemeten worden. Je hebt daardoor geen idee of je advertentie rendabel is.

Bij online marketing is het wel mogelijk om te meten wat het rendement op je advertentie is. Je kunt precies zien hoeveel bezoekers een advertentie heeft opgeleverd en wat die bezoekers op je website gedaan hebben.

Voorbeeld: Je adverteert met een banner op een website. De totale kosten, inclusief het maken van de banner, zijn € 500,-. Je verkoopt producten met een gemiddelde prijs van € 100,-. Dit betekent dat de campagne rendabel is, als er meer dan 5 betalende bezoekers op je website komen, via de banner.

Website rendabel maken

Met webstatistieken is het mogelijk om te achterhalen waar je bezoekers vandaan komen. Nog belangrijker is de informatie over wat de bezoekers op je website doen.

Door analyse van de webstatistieken kun je je website nog aantrekkelijker maken voor je doelgroep. Het effect van de investeringen is met behulp van de webstatistieken direct meetbaar. Hierbij valt te denken aan wijzigingen van de website op het gebied van:

  • tekst
  • call to action
  • zoekmachine-optimalisatie
  • linkbuilding
  • advertenties
  • kleurgebruik
  • navigatiefuncties
  • formuliergebruik

Door middel van webstatistieken is het mogelijk om inzicht te krijgen in het rendement van je online marketing én de prestaties van de website. Vindkracht 9 helpt daar graag bij!