Wat zijn zoekwoordopties in AdWords?

Wat zijn zoekwoordopties in AdWords?

Betekenis: Zoekwoordopties

Een belangrijk onderdeel van een Google AdWords campagne zijn de zoekwoorden. De zoekwoorden bepalen wanneer een advertentie geactiveerd wordt in het veiling systeem van Google AdWords.

AdWords kent verschillende zoekwoordopties, die worden ook wel zoektypes genoemd. Voor ieder zoekwoord kan een zoekwoordoptie gebruikt worden.

Een overzicht van de verschillende zoektypes met een voorbeeld van de notatie in AdWords:

Breed zoeken (witte sportschoenen)

Het zoektype breed zoeken is een zoekwoordoptie waarbij de advertentie wordt geactiveerd bij het opgegeven woord, maar ook bij synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten en andere relevante zoekwoordvarianten.

Advertenties worden weergegeven bij: “sportschoenen kopen” en “blauwe sportschoenen”

Zoeken op woordgroep (“witte sportschoenen”)

Het zoektype zoeken op woordgroep is een zoekwoordoptie dat de advertentieactivatie enigszins beperkt. De advertentie wordt alleen geactiveerd voor de exacte woordgroep of wanneer er extra woorden voor of na de woordgroep worden gebruikt. De advertentie activeert niet op synoniemen van het zoekwoord.

Advertenties worden weergegeven bij: “blauwe sportschoenen” en “sportschoenen kopen”
Advertenties worden niet weergegeven bij: “sportschoen” en “sportschoeisel”

Exact zoeken ([witte sportschoenen])

Het zoektype exact zoeken is een zoekwoordoptie waarbij de advertentie alleen wordt vertoond wanneer de zoekterm exact overeenkomt. Met deze zoekwoordoptie is het mogelijk om de advertentie zeer specifiek te richten op de doelgroep.

Advertenties worden weergegeven bij: “witte sportschoenen”
Advertenties worden niet weergegeven bij: “sportschoen kopen” en “gele sportschoenen”

Of een advertentie wel of niet geactiveerd wordt, is onder andere afhankelijk van het zoektype. Het zoektype is een tool om de conversie te verhogen of de kosten te verlagen.