Wat betekent CPM?

Wat betekent CPM?

Betekenis CPM:

Bij Google AdWords kun je naast CPC-bieden ook kiezen voor CPM-bieden.

CPM is de Engelstalige afkorting van Cost-per-Mile. CPM is een afrekenmodel voor online adverteren waarbij de adverteerder betaalt per duizend keer dat een advertentie is vertoond. Een vertoning van een advertentie wordt ook wel een view of een impressie genoemd. Bij CPM richt je je dus alleen op vertoningen en niet op kliks.

CPM is alleen van toepassing in het Google Display Netwerk en niet in het Google Zoeknetwerk.

Wanneer kiezen voor CPM?

CPM wordt vaak als afrekenmodel gebruikt wanneer het verhogen van de naamsbekendheid de doelstelling van de campagne is. Het campagne doel is de advertentie aan zoveel mogelijk mensen te tonen met een bepaalde frequentie. Adverteren per duizend vertoningen betekent ook betalen per duizend vertoningen, ongeacht het aantal kliks.

CPM is handig als het niet je hoofddoel is om bezoekers naar je website te trekken. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de aankondiging van een gratis evenement. Wil je zoveel mogelijk inschrijvingen voor een (betaald) evenement? Dan kun je beter kiezen voor CPC-bieden.

Maximum CPM bod

Bij CPM kun je ook een maximum CPM-bod (Max CPM) instellen. Het Max CPM-bod zorgt ervoor dat je voor 1000 vertoningen nooit méér betaalt dan het bedrag dat je hebt opgegeven. Een maximum CPM-bod kun je instellen voor afzonderlijke plaatsingen maar ook voor een hele advertentiegroep.