Wat betekent CPC?

Wat betekent CPC?

Betekenis CPC:

CPC is de Engelstalige afkorting van Cost Per Click. CPC is een afrekenmodel voor online adverteren. Er wordt feitelijk een bedrag afgesproken per klik. De adverteerder betaalt een bepaald bedrag per keer dat er op de advertentie wordt geklikt. Het aantal keer dat de advertentie wordt weergegeven staat hier los van. Een advertentie kan bijvoorbeeld 100 keer worden weergeven en 10 klikken hebben ontvangen. Bij het afrekenmodel CPC worden alleen de klikken betaald.

Automatisch bieden

Je kunt kiezen uit automatisch bieden en handmatig bieden. Bij automatisch bieden kiest Google de biedingsbedragen die binnen jouw budget vallen. Let er op dat je je dagbudget in eerste instantie niet te hoog zet, want het kan hard gaan! Automatisch bieden is handig als je het AdWords systeem nog niet zo goed onder de knie hebt. Bij handmatig bieden kun je echter wel een beter rendement behalen.

Handmatig bieden

Bij handmatig bieden kies je zelf de biedingsbedragen. Het voordeel is dat je hier zelf de volledige controle hebt over het bedrag dat je over hebt voor een klik. Handmatig bieden is aan te raden als je bijvoorbeeld voor het ene woord meer geld over hebt dan voor een ander woord. Bij automatisch bieden heb je dit niet in de hand.

Maximum CPC-bod

In Google AdWords kan er een maximum aan de kosten voor een klik gegeven worden, dit noem je het maximum CPC-bod (max CPC). Dit is het hoogste bedrag wat de adverteerder bereid is te betalen voor een klik.

Soms wordt er bij het CPC prijsmodel ook wel over betalen per klik (PPC, pay-per-click) gesproken.

Een ander afrekenmodel is het CPM bieden. Hier betaal je voor het aantal keren dat je advertenties worden weergegeven.