Pinterest voor bedrijven

Pinterest voor bedrijven

pinterest eftelingPinterest is een social media gericht op beeldmateriaal. Mensen met een Pinterest account hebben een digitaal prikbord met foto’s en afbeeldingen. Afbeeldingen op Pinterest en op andere sites kunnen gepind en op boards geplaatst worden. Een board is vaak een verzameling afbeeldingen over een bepaald onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan boards over een vakantieland, een bepaalde kledingstijl, automerk of pretpark zoals De Efteling.

Ondanks dat Pinterest nog niet zo groot is als Facebook, Linkedin of Twitter kan het voor ondernemingen een interessant medium zijn.

Afbeeldingen zijn een vorm van content

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Iedereen weet uit ervaring dat dit klopt. Het internet is dan ook steeds meer gericht op het visuele aspect. Hierdoor wordt visuele content ook steeds belangrijker. Facebook wordt steeds visueler en de social media zoals Instagram, Vine en Pinterest worden steeds groter.

Afbeeldingen worden in het kader van online marketing dan ook steeds belangrijker. Productfoto’s , sfeerfoto’s, illustraties, infographics , tabellen, grafieken en modellen zijn soorten afbeeldingen. Deze afbeeldingen kunnen de geschreven content op een site goed ondersteunen. Mooie afbeeldingen, afbeeldingen die aanspreken of van een bepaalde kwaliteit zijn, vinden mensen het delen waard.

Pinterest als verkeersbron

Uit onderzoek blijkt dat gebruikers op Pinterest meer ‘merken’/retailers volgen dan gebruikers op Twitter en Facebook. Tevens blijkt ook dat een post op Pinterest meer verkeer doorstuurt naar de website dan Twitter, Stumbleupon, Linkedin en Google. Voor bedrijven kan het inzetten op visuele content een bijdrage leveren bij het genereren van verkeer en omzet.

Maak slim gebruik van Pinterest

Gebruik je veel foto’s op de site (die van jezelf zijn)? Of verkoop je een visueel product of dienst? Maak dan slim gebruik van Pinterest om je bereik te vergroten en meer verkeer te genereren. Je kunt ervoor kiezen het voor je bezoekers mogelijk te maken om de afbeeldingen op de site te kunnen pinnen. Je hoeft hiervoor niet zelf een account of een board te hebben.

Daarnaast kun je ook een bedrijfsaccount aanmaken. Doordat je een bedrijfsaccount hebt kunnen anderen je volgen en pinnen. En je kunt zelf een board maken en deze vullen met afbeeldingen. Denk bij deze boards vanuit sferen en context. Deze hoeven niet direct over je product of dienst te gaan. In welke sfeer kun je de producten zetten? Bijvoorbeeld het board van VT Wonen over gadgets.pinterest vt wonen gadgets

Als je afbeeldingen plaatst die op de website staan, zorg er dan voor dat je een bron toewijst aan de afbeelding. Je moet dan eerst de afbeelding uploaden en deze daarna bewerken door een URL toe te voegen. Klikt iemand op de afbeelding, dan komt die persoon op je website terecht.

Embedfunctie Pinterest

Sinds enige tijd is het mogelijk om een iedere afbeelding of board te embedden op je eigen website. Dit betekent dat jouw afbeeldingen die gedeeld zijn op Pinterest op andere sites gebruikt kunnen worden. Is dit erg? Nee, want klikt men op de afbeelding dan komt men op jouw website terecht. Wil je absoluut niet dat dit met een bepaalde afbeelding gebeurt? Dan moet je deze niet op Pinterest zetten, maar dan moet het ook niet mogelijk zijn om deze afbeelding vanaf je website te pinnen.
Wees niet bang! Een afbeelding is een vorm van content die mensen graag aan anderen wil laten zien. Je vindt het toch ook prettig als mensen de URL van de website delen?

Follow Vindkracht9 Internet Marketing’s board Klanten van Vindkracht 9 on Pinterest.

Maps op Pinterest

Enkele weken geleden is een nieuwe mogelijkheid aan Pinterest toegevoegd, de Place Pins. Een pin kan gekoppeld worden aan een locatie op een kaart. Iedereen kan op een eenvoudige manier eigen interactieve kaarten maken. De verwachting is dat vooral het toerisme en de horecasector baat hebben bij Place Pins, maar de mogelijkheden zijn legio. Als bedrijf is het aantrekkelijk om in een populaire map getoond te worden. Kom je in de map voor en iemand klikt op de foto, dan komt de bezoeker eerst op de pin. Klikt die vervolgens nog een keer door? Dan komt de bezoeker op je website.