Not provided

Not provided

Wanneer je in Google Analytics bekijkt met welke zoektermen je bezoekers op de site zijn gekomen, dan stond daar al enige tijd ‘not provided’ tussen. Maar wat betekent dit eigenlijk? En waarom wordt dit aantal alleen maar hoger?

Wat betekent ‘not provided’

Met ‘not provided’ worden die bezoekers aangeduid in Google Analytics die via Secure Search op de website gekomen zijn. Dit zijn organische bezoekers waarvan het zoekwoord niet wordt weergegeven.

In oktober 2011 heeft Google Secure Search ingevoerd. Van iedereen die ingelogd is in Google wordt de zoekterm niet meer in Google Analytics weergegeven. De browsers Firefox en Safari hebben in 2012 Secure Search ingevoerd. En met de groei van het gebruik van Google+ en de Chrome browser is het percentage ‘not provided’ alleen maar verder toegenomen. Maar sinds enkele weken neemt dit percentage drastisch toe.

Flinke toename ‘not provided’

Tot augustus 2013 waren de zoektermen van ongeveer 35% van de bezoekers niet meer bekend. Sinds augustus is dit percentage in de afgelopen maand enorm gestegen naar gemiddeld 70% eind september 2013. Zelfs bij klanten met meer dan tienduizenden bezoekers per maand zien we deze stijging terug.

not provided

Google geeft als verklaring voor de plotselinge stijging van het percentage ‘not provided’ dat ze dit doen voor hun gebruikers.

We want to provide SSL protection to as many users as we can, in as many regions as we can — we added non-signed-in Chrome omnibox searches earlier this year, and more recently other users who aren’t signed in. We’re going to continue expanding our use of SSL in our services because we believe it’s a good thing for users….

Geluiden gaan dat Google dit doet om de Amerikaanse veiligheidsdienst (NSA) te blokkeren. In juni is Google ervan beschuldigd de NSA volledige toegang te hebben gegeven tot alle beschikbare data. Overigens ontkent Google dat dit gebeurt is, maar wel is duidelijk dat ze hiermee een PR-deukje hebben opgelopen.

Een andere reden, die overigens logischer klinkt voor een commercieel bedrijf, is dat Google de advertentie inkomsten wil bevorderen. Want het probleem met de privacy van zoekopdrachten gaat ineens niet meer op in het advertentie netwerk van Google. Hier kunnen we precies zien met welke zoektermen bezoekers op de advertentie klikken.

Gevolgen

Met welke zoektermen bezoekers op je website komen vertelt veel over de vindbaarheid van die pagina. Maar ook kunnen we met deze gegevens achterhalen welke zoektermen uiteindelijk voor verkopen of contactmomenten zorgen. Wanneer we niet meer kunnen achterhalen met welke zoektermen bezoekers op de site komen is het moeilijker om webpagina’s op basis van die informatie te maken of aan te optimaliseren. We kunnen dan niet controleren of de pagina door de juiste bezoekers gevonden wordt.

Hierdoor wordt de kennis over en toepassing van zoekmachine-optimalisatie nog belangrijker.