Nieuwe wetgeving webwinkels vanaf 13 juni

Nieuwe wetgeving webwinkels vanaf 13 juni

Vanaf 13 juni 2014 gelden er nieuwe regels in de consumentenwetgeving. Deze aanpassingen in de regelgeving worden doorgevoerd om de wetgeving in heel Europa gelijk te trekken. Let wel, het gaat hier om consumentenwetgeving. Voor webwinkels die enkel B2B leveren gelden deze regels in beginsel niet.

Hier een overzicht van de belangrijkste wijzigingen die van toepassing zijn op webwinkels.

Nieuwe informatieverplichtingen

  • De informatie over de bedenktijd en de voorwaarden die daaraan verbonden zijn moeten op de website terug te vinden zijn. Daarnaast moet er op de website een formulier komen waarvan de consument gebruik kan maken wanneer het een product terug wil sturen.
  • Wanneer de consument moet betalen voor het terugsturen van een product, dan moet hij hierover geïnformeerd worden voordat de bestelling is geplaatst. Wanneer dit niet gebeurt, is de webwinkel verplicht deze kosten voor zijn rekening te nemen.
  • Er moet worden aangegeven dat de consument recht heeft op een deugdelijk product. Voor digitale producten, diensten en abonnementen gelden specifieke informatieverplichtingen.

Nieuwe eisen tijdens het bestelproces

  • Er mogen vooraf geen extra opties worden aangevinkt waarvoor moet worden betaald.
  • Voordat de consument akkoord geeft op de bestelling, moet er een totaaloverzicht van de bestelling komen inclusief alle eventuele extra toeslagen. Wanneer dit niet gebeurt hoeft de consument deze extra kosten niet te betalen.
  • Bij de bestelknop moet duidelijk worden vermeld dat het gaat om een bestelling met betalingsverplichting. Dit mag ook op de knop staan.
  • Er mogen kosten berekend worden voor verschillende betaalmogelijkheden, maar deze mogen niet hoger zijn dan de kosten die de webwinkel zelf betaalt.

Veranderingen in de bedenktijd van internetaankopen

  • Per 13 juni 2014 geldt er een wettelijke bedenktijd van 14 dagen in plaats van 7 dagen, voor alle internetaankopen. Deze 14 dagen gaan in op het moment dat de consument het product ontvangt. Bij diensten gaat de bedenktijd in vanaf het moment dat de consument bestelt.
  • De consument kan de overeenkomst tijdens de bedenktijd zonder opgave van reden ontbinden. Dit kan ook al voordat het product geleverd is.
  • Wanneer de consument twee of meer producten tegelijk besteld maar deze niet tegelijk geleverd worden, dan gaat de bedenktijd pas in wanneer het laatste product van de bestelling is geleverd.
  • Wanneer er op de website niet wordt aangegeven wat de bedenktijd is, dan kan deze worden verlengd tot maximaal 12 maanden.
  • Per 13 juni 2014 geldt er een uitzondering op de bedenktijd van diverse producten, zoals bijvoorbeeld gepersonaliseerde of op maat gemaakte producten. Voor hygiënische producten geldt dat er geen bedenktijd van toepassing is, zodra de verzegeling van de verpakking wordt verbroken. Hierbij dient de consument wel vooraf geïnformeerd te worden over het vervallen van de bedenktijd na het openen van de verzegeling.
  • Digitale content die niet op een drager staat, zoals bijvoorbeeld e-books en apps, kunnen vanaf 13 juni 2014 niet meer worden geretourneerd.
  • Voor producten of diensten die via een internetveiling zijn aangeschaft geldt per 13 juni 2014 ook een bedenktijd van minimaal 14 dagen.
  • Voor abonnementen op kranten en tijdschriften geldt een bedenktijd van 14 dagen vanaf de dag dat het eerste exemplaar geleverd wordt.

Regels na ontbinding van de overeenkomst

  • Wanneer een consument via de website een retourformulier verstuurd, dient deze direct bevestigd te worden.
  • Binnen 14 dagen dient het bedrag van de aankoop inclusief de verzendkosten van de heenzending terugbetaald te worden aan de consument. Deze 14 dagen beginnen te tellen vanaf het moment dat de consument het product heeft teruggestuurd. De consument heeft 14 dagen de tijd om het product terug te sturen, na het ontbinden van de overeenkomst.

Conclusie nieuwe wetgeving

Voor webwinkels in Nederland zal er op technisch gebied weinig veranderen. Wel moet men er zeker van zijn dat er duidelijk en helder gecommuniceerd wordt en dat alle informatie op de website compleet is. Staat er ook nog voor 1 juli, wanneer deze wet definitief wordt aangenomen, een digitaal retourformulier op de website, dan is deze voorlopig weer helemaal e-proof!

Wettelijke regels klantenservice

Artikel 6:230k, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek
Artikel 3.2g Regeling Universele Diensten Eindgebruikers