Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf

Vanaf begin juli 2014 staan alle zakelijke apps van Google op één plek, namelijk onder Google Mijn Bedrijf. Vanaf je zakelijke account heb je toegang tot de gegevens van Google search, maps, Google+, reviews, AdWords, Analytics en YouTube. Via Google Mijn Bedrijf wordt het beheren van je bedrijfsgegevens en het gevonden worden op Google nog eenvoudiger.

Een Google Mijn Bedrijf-account aanmaken?

  1. Het aanmaken van een eigen Google Mijn Bedrijf-account is heel simpel.
    Ga naar http://google.com/mybusiness en meld je aan. Vul je gegevens zo volledig mogelijk in. Deze worden door Google geïndexeerd en vertoond in de zoekresultaten. Ze dragen daarom bij aan een betere vindbaarheid. Heb je al een lokale Google+ pagina, Google+ Local pagina, Google Maps vermelding of een Google Places vermelding? Dan is het niet nodig om een nieuw account aan te maken. Google heeft je bestaande account dan automatisch overgezet. Het enige wat je nog moet doen is het nalopen van je gegevens of deze nog kloppen en eventueel aanvullen.
  2. Maak je een nieuw account aan, dan moet je de pagina laten verifiëren door Google. Dit kan per telefoon of per briefkaart.
  3. Verzamel zo veel mogelijk reviews. Bij tien reviews of meer worden de sterren vertoond bij je bedrijfsgegevens in de zoekresultaten.
  4. Wanneer je meer dan 10 bedrijfslocaties hebt is het verstandig om de tool voor bulklocatiebeheer te gebruiken. Je kunt dan een spreadsheet met de locaties uploaden.

Wat zijn de voordelen van Google Mijn Bedrijf?

  • Meer gemak: Je hoeft nog maar één keer in te loggen om direct bij al je bedrijfsgegevens op Google te komen.
  • Betere vindbaarheid: Wanneer klanten in Google je zoeken krijgen zij direct de juiste bedrijfsinformatie te zien.
  • Onderhouden van contacten: Via uw lokale Google+ pagina komt u in contact met uw klanten. Deel bijvoorbeeld berichten, foto’s of video’s.

Lokale zoekresultaten

Steeds meer mensen zoeken lokaal, dat wil zeggen dat ze een plaatsnaam toevoegen aan hun zoekopdracht zoals “restaurant Apeldoorn”.

Lokale vindbaarheid

Lokale vindbaarheid in Google

Hierdoor is het ook heel belangrijk om voldoende aandacht aan lokale vindbaarheid te besteden.

Naast bovenstaande voordelen van Google Mijn Bedrijf krijgen bedrijven met een fysieke locatie of bedrijven die services aanbieden aan lokale geografische regio’s:

  • Betere vindbaarheid in de lokale zoekresultaten van Google (zie afbeelding hiernaast).
  • Recensies van uw klanten lezen en erop reageren.
  • Beter inzicht: Via de functie Insights krijg je via een overzichtelijk dashboard inzicht in de statistieken van jouw lokale Google+ bedrijvenpagina.

Waarom aanmelden bij Google Mijn Bedrijf?

Twijfel je nog over het aanmelden van je bedrijf bij Google Mijn Bedrijf? Bedenk dan goed dat een groot gedeelte van de Nederlanders zoekt via Google. In 2012 had de zoekmachine van Google in Nederland een marktaandeel van 93%. In Google vindbaar zijn is dan ook essentieel.

Zorg ervoor dat je bedrijfsgegevens op Google Mijn Bedrijf up-to-date zijn. Wanneer het nu gaat om een routebeschrijving, de openingstijden of een recensie. Via Google heb je de mogelijkheid om jouw klanten de juiste informatie op het juiste moment aan te bieden.