Geoptimaliseerde campagnes in AdWords

Geoptimaliseerde campagnes in AdWords

Begin februari introduceerde Google AdWords de zogenaamde geoptimaliseerde campagnes. Een vreemde woordkeus eigenlijk, aangezien AdWords campagnes altijd geoptimaliseerd dienen te worden. Samengevat betekent deze introductie dat de mogelijkheid ontstaat om biedingen, advertenties en advertentie-extensies aan te passen aan de locatie, het apparaat en het tijdstip waarop een persoon online is.

Volgens Google is dit een eerst stap in het overzichtelijker maken van campagnes. De wereld is veranderd in een hightech wereld. Consumenten besteden een groot gedeelte van hun tijd online via verschillende apparaten. De nieuwe mogelijkheden in AdWords sluiten aan op deze trend.

De mobiele markt

Voorheen werden campagnes die gericht waren op verschillende gebruikersgroepen (mobiel, tablet op desktop/laptop) apart van elkaar ingesteld. Het online bezoekersgedrag zou op de verschillende apparaten zo verschillend zijn, dat het verstandig was de gebruikersgroepen los van elkaar te targeten en optimaliseren. Ga zelf maar na. Wanneer, in welke situaties en voor welke zoekopdrachten gebruik je een mobiel, een tablet of een PC?

Door de introductie van geoptimaliseerde campagnes in AdWords worden de advertenties nu standaard aan desktop, tablet en mobiele gebruikers getoond. Tablet gebruikers kunnen niet meer worden uitgesloten. Voorheen was dit wel mogelijk. Voor de mobiele gebruikers kan het bod naar boven of naar beneden tot -100% worden aangepast. Hierdoor heb je de mogelijkheid om deze groep wel uit te sluiten in de campagne.

Voordelen geoptimaliseerde campagnes

Iedere wijziging heeft zijn nadeel, maar in dit geval ook veel voordelen. Bezoekers met een hoge kans op conversie zijn meer waard dan bezoekers met een lagere kans. Voor deze bezoekers wil je als adverteerder dan ook graag meer betalen. Het is nu mogelijk om op basis van contextuele voorwaarden die bezoekers te targeten.

Een voorbeeld:
Een Italiaans restaurant in Apeldoorn kan nu een campagne targeten op regio Apeldoorn, maar het bod verhogen met:

  • 30% voor zoekopdrachten na 17:00
  • 20% voor de gebruikers die zoeken vanuit de plaats Apeldoorn zelf
  • 10% voor gebruikers die zoeken vanaf een mobiel apparaat
  • en met nog eens 30% voor de gebruikers die interesse hebben in de Italiaanse keuken (zoekgeschiedenis)

Voor een zoekopdracht die aan al deze voorwaarden voldoet wordt het bod uiteindelijk flink verhoogd, maar de kans dat die persoon daadwerkelijk bij het bedrijf naar binnen loopt is dan ook zeer groot. Tevens kunnen advertenties apart voor de mobiele gebruikers worden gemaakt en ingeroosterd (denk aan concrete acties en last-minute aanbiedingen).

Uiteindelijk ga je het AdWords budget gericht inzetten op conversiekansen. Een revolutionaire verandering. Je zult een hoger bod plaatsen voor een combinatie van locatie, apparaat en tijdstip dat voor een hogere conversie zorgt. Uiteindelijk krijgt het veilingsysteem meer deelnemers en meer afzetmogelijkheden (door de toevoeging van de tabletmarkt). Dit is goed voor Google en haar inkomsten. Maar ook goed voor de gebruiker, want die krijgt de meest relevante advertentie te zien.

AdWords campagnes aanpassen

Natuurlijk bieden deze veranderingen nieuwe mogelijkheden. Maar voor we zover zijn moeten de campagnes in Google AdWords omgezet worden. Google laat goed weten dat je hier niet te lang mee moet wachten. Medio 2013, er wordt geen exacte datum gegeven, worden de campagnes automatisch omgezet. Tot die tijd heb je de mogelijkheid om dit zelf te doen en blijf je in control. De campagnes die Vindkracht 9 onderhoudt en optimaliseert worden door ons omgezet.

Meer informatie over deze nieuwe mogelijkheden in AdWords en de handleidingen voor het omzetten van de campagnes van ‘verouderd’ naar ‘geoptimaliseerd’ is te vinden op de speciale website Google AdWords geoptimaliseerde campagnes.